Bedrijven die me vragen wat ze moeten doen om de SEO van hun website te verbeteren, adviseer ik vaak om een weblog te starten. Een blog is namelijk erg goed voor de vindbaarheid van je website. Bovendien kun je met een weblog aan je sitebezoekers laten zien dat je echt een expert bent op jouw terrein.
Het leeuwendeel van websites bestaat uit statische content. Tekst en beeld over je bedrijf, je producten en diensten, wat algemene informatie en een contactpagina. Daarmee heb je het in de meeste gevallen wel gehad. Voor een zoekmachine prima, maar niet onderscheidend genoeg om ook bovenaan in de zoekresultaten te komen. En uiteindelijk is dat toch wat je wilt: een toppositie en meer sitebezoekers.
Blijf in beeld: schrijf veel regelmatig
De waardering van Google c.s. en je site-bezoekers gaat namelijk vooral uit naar websites met (veel) nieuwe content*. En dan kun je je site nog zo geoptimaliseerd hebben, als je geen nieuws hebt, raak je uit beeld bij je lezers. Je bezoekers haken af en je krijgt geen links van anderen naar je site.
*Met nieuwe content bedoel ik ook en vooral: goede content
Nu is nieuws vaak lastig te vinden. Je hebt immers niet iedere maand een productintroductie of andere nieuwswaardige zaken. Een weblog kan in dat geval uitkomst bieden.
Hoe begin je een weblog?
Je begint het weblog met het maken van een redactieplan. De kern van dat plan is het omschrijven van de functie van je weblog. En dat is niet: Google pleasen. Dat is wel: schrijven over je vakgebied om zo je lezers te boeien (en te informeren). De kern van je blog is dat je enerzijds schrijft over wat je als vakman of vakvrouw bezighoudt en anderzijds over wat je lezerspubliek (je klanten, relaties, etc) graag wil weten. En het fijne van een blog is dat je niet alleen maar feiten hoeft op te dreunen, maar dat je ook je mening kwijt kunt. Graag zelfs, dat maakt je verhalen alleen maar boeiender.
Waar ga je over bloggen?
Het lastige van bloggen is doorgaans niet het beginnen. Wel het volhouden. Bloggers raken op een gegeven moment uitgeput, ze hebben het idee dat ze hun onderwerpen al uitgeput hebben behandeld. Misschien overkomt jou dat ook wel -ooit- maar het is zaak dat moment zo lang mogelijk uit te stellen. Deze tips helpen je daarbij:
- Beperk je onderwerp niet te veel. Als je een drukkerij hebt (ik noem maar even wat) schrijf dan niet alleen over drukwerk, maar ook over de geschiedenis van de drukkunst, over brochures, direct mail, vormgeving, fotografie, digitale media, datamining, postbezorging, … en meer. Maak een lange lijst met trefwoorden en rangschik ze naar belangrijkheid.
- Laat je inspireren door het nieuws. Zorg dat je (veel) nieuwssites volgt die over de onderwerpen gaan die je bij punt 1 hebt gevonden. Zelf volg ik sites via Feedly, een handige en gratis app waarmee je sites op onderwerp kunt volgen. Uiteraard zijn bijvoorbeeld Twitter en Facebook ook onmisbaar als je op de hoogte wilt blijven van wat anderen over jouw onderwerpen te melden hebben. En ja, bloggen is meer dan schrijven, het is vooral lezen.
- Maak gebruik van Google. Typ je onderwerp (je trefwoord) in en kijk waar mensen zoal op zoeken door onderaan de eerste pagina te kijken. Als je ‘bloggen’ intikt zie je daar bijvoorbeeld dit staan:
- Dat betekent dat ik volgende keer misschien iets zou kunnen schrijven over ‘bloggen voor dummies’. Ik heb nog geen idee, maar zet het wel op mijn ideeënlijst. Ik kan het eventueel als nieuwe zoekterm invoeren om te zien wat daar weer uitrolt.
- Schrijf niet alles op wat je weet over een onderwerp, maar splits je artikel. Je lezers kennen die algemene verhalen vaak al, het gaat er juist om dat je ze wegwijs maakt in details en achtergronden. Alleen zo word je een autoriteit op jouw gebied. Ga dus bij het schrijven niet uit van zoekwoorden, maar van zoektermen. Dat is ook heel goed voor je SEO: niemand zoekt op ‘bloggen’ maar wel op ‘waarom is bloggen goed voor je vindbaarheid’. Long tail SEO, weet je nog?
- Maak een plan! Zet je blog in je agenda. Neem er de tijd voor. Bloggen is geen vrijblijvende hobby als je een bedrijf hebt, het is een wezenlijk onderdeel van je communicatiemix. Alleen bloggen als je zin hebt kan prima als je wat kwijt wilt voor je bloementuinvereniging, maar niet als je een weblog gebruikt om je bedrijf onder de aandacht te brengen en klanten te binden. Maak dus behalve een onderwerpenlijst ook een schema en houd je daaraan. Het is makkelijk om de eerste week een blog per dag te schrijven, maar het is moeilijk om dat vol te houden. Begin dus niet te optimistisch, maar zorg dat je het een jaar of langer volhoudt. Is dat niet eens per week, maar eens per maand, dan is dat zo. Je lezers gaan wennen aan je tempo en als je ze (te) vaak teleurstelt, haken ze af.
- Blog niet alleen. Betrek andere mensen bij je weblog. Laat ze ook bloggen, of -als dat geen optie is- zorg dan dat ze maandelijks input leveren (en maak ze verantwoordelijk!). Bij het maken van een magazine of een nieuwsbrief is het vanzelfsprekend dat er een redactieteam betrokken is. Behandel je weblog met diezelfde égards, het is er belangrijk genoeg voor.
Wil je meer weten over de kunst van het bloggen, of wil je dat ik het voor jouw organisatie doe? Stuur me dan een mailtje, dan kijken we wat in jouw situatie de ideale oplossing is.