Je scoort goed in de zoekresultaten. Maar niemand klikt.

Je wilt met je site hoog in de zoekresultaten verschijnen, want je wilt veel bezoekers op je site. Of beter: veel relevante bezoekers. Dat je die toppositie in Google cum suis bereikt, is van wezenlijk belang. Als je pas op de pagina’s 2 en verder te vinden bent, scheelt je dat een klap aan interesse.

Maar ik neem even aan dat je een aantal prachtige, relevante zoektermen hebt gedefinieerd en dat je daarop ontzettend goed gevonden wordt. Hulde voor je SEO-inspanningen, misschien ga je het redden zonder externe tekstschrijver en dat scheelt je bakken met geld!

Alleen merk je nu dat je weliswaar goed gevonden wordt, maar dat dit nauwelijks extra bezoekers oplevert. Dat lijkt vreemd. Wat is er misgegaan? Ruwweg kan dat aan twee zaken liggen:

  1. Je zoektermen zijn niet goed genoeg.
    Je kunt makkelijk worden gevonden op een paar zeldzame zoektermen en dus hoog scoren in de zoekresultaten, maar als alleen jijzelf en je moeder daarop zoeken, dan schiet het niet op. De oplossing is dat je gaat voor een zoekterm met een hoger zoekvolume. Natuurlijk moet je zorgen dat ze relevant voor je zijn, maar je moet ze misschien iets algemener maken, of genoegen nemen met minder volume. Soms is dat laatste ook niet zo erg. Vaak wordt de kwaliteit van je bezoekers daardoor beter en de kans op een hoge conversie (iets kopen, contact zoeken) groter.
  2. Bekijk nooit de bezoekcijfers van je website als opzichzelfstaand. Minder bezoekers kan heel goed samengaan met hogere verkoopcijfers.

  3. Je snippets zijn niet in orde.
    Snippets? Ja, zo worden die teksten genoemd die op de SERP verschijnen. Okay, eerst SERP: Search Engine Results Page.
    De zoekmachineresultatenpagina dus, in gewoon Nederlands. En een snippet is dat tekstje dat onder je url komt te staan. Dat zijn maximaal 155 tekens en dat is een tekst die iets zegt over de pagina die wordt aangeduid. Google haalt die korte samenvatting van je site. En het aardige is nu dat je die kunt beïnvloeden, simpel door aan een pagina een meta-omschrijving toe te voegen. Doe je dat niet, dan plukt Google zelf wat van je pagina en dat kan tot ongewenste resultaten leiden, zoals je hieronder ziet:
snippet-voorbeeld
Heb de naam en zo maar onleesbaar gemaakt. Maar zo moet het dus niet.

Zo kan het ook:

snippet-businessbox
Zo heb ik het bij een eigen site van me gedaan.
snippet-tekstschrijverdeventer
Hier zie je dat de snippet wel goed is, maar de titel eigenlijk te lang…

Zorg dus altijd dat je snippet in orde is. En dat die voor iemand die op zoek is naar ‘jouw’ zoektermen, ook aantrekkelijk is. De minimale voorwaarde is dat een snippet weergeeft wat iemand na een klik kan verwachten. Maar beter is het natuurlijk om daar iets meer van te maken door iemand een beetje te verleiden.

Maak het niet te dol, want liegen is uit den boze en ik hoop van harte dat jij niet bezig bent met vreselijke clikbait (misleidende) teksten als “Deze vrouw kocht onze tuinstoel, kleedde zich uit en ging zitten. Je raadt nooit wat er toen gebeurde…” . Ik beloof je: dan heb je wel een sitebezoeker extra, maar je verkoopt nooit meer een tuinstoel.

Vergeet nooit je snippet in orde te maken. Maar overdrijf niet. Je bent niet op zoek naar kliks, maar naar klanten. Blijf dus eerlijk en relevant.