Ook de 404-pagina verdient je aandacht

Je wilt het niet, maar toch gebeurt het regelmatig, zeker als je website wat uitgebreider is: de links naar je website voeren de bezoeker naar een 404-pagina.

error-404

Een 404-pagina is een pagina die eigenlijk niet bij je website hoort, het is een pagina die niet (meer) bestaat. Via een verouderde of verkeerd geschreven link komen mensen die iets zoeken terecht in een soort doodlopende straat. Zonder perspectief.

Nu kun je zelf heel veel doen om dit soort situaties te voorkomen, maar daarover wellicht een andere keer. Nu wil ik het hebben over de 404-pagina zelf.

Sitebezoekers behouden

Met die 404-pagina scoor je niet hoger in Google of zo, maar je kunt er wel bezoekers mee behouden. Of er misschien zelfs klanten mee winnen. Nou ja, een enkele klant dan, want het is niet te hopen voor je dat er massa’s mensen op die niet-bestaande pagina’s terecht komen.

Maar ook die ene verdwaalde klant is de moeite waard. Dus zorg je dat je 404-pagina past binnen je website en dat er een boodschap op staat die je dolende bezoeker aanspreekt, positief stemt, een glimlach ontlokt en verder helpt.

Voorbeelden van 404-pagina’s

Als je hier zoekt zie je wat internationale voorbeelden van hoe je met je 404 kan omgaan. Hoe grappig of commercieel je het wilt maken, moet je zelf weten. Het moet bij jou en je bedrijf passen. Maar wat je niet moet doen is de 404 laten voor wat hij is. Want dan ben je gegarandeerd een potentiële klant kwijt.

Iedere webhost en ieder cms heeft wel een eigen 404-pagina. Die vind je makkelijk via ftp, Direct Admin, Plesk, o.i.d. Als je dit allemaal niks zegt, vraag er dan naar bij je webbouwer. Maar zorg er in ieder geval voor dat je je eigen pagina realiseert. Daarmee verklein je de kans dat iemand die op het web is verdwaald teleurgesteld naar de concurrent stapt.

Tot slot, omdat je daar dus kennelijk niet bent beland, hier mijn eigen 404-pagina:

404-pagina