Als iemand – een ondernemer of een communicatiemedewerker van een bedrijf – me vraagt om teksten voor een website te schrijven, informeer ik uiteraard altijd naar de reden van de vraag. Meestal volgt dan een lijstje (geen tijd, verouderde teksten, frisse blik, etc.). Goede redenen. Helaas vaak gevolgd door een slechte: we willen bovenaan staan in Google.
We willen bovenaan staan in Google
Ik ben daar direct duidelijk over. Mijn teksten helpen je niet aan een nummer 1 positie in Google. Het zou een valse belofte zijn, want die felbegeerde positie kan niemand je garanderen. Ja, als je ‘m koopt en mensen die die valse belofte doen doelen daar ook meestal op. Blijkt later, als je een paar duizend euro lichter bent.
Iemand anders kan ’t wel
Het zal niet de eerste keer zijn dat me tijdens zo’n eerste gesprek teleurgesteld over mijn niet-belofte, wordt verteld dat ‘iemand anders’ dat wel kan. Tuurlijk joh, beloven is makkelijk, die rekening komt later wel.
Al eerder schreef ik over het verschil tussen on-page en off-page SEO. Samengevat: dat wat er op je website gebeurt, heeft maar deels te maken met de waardering die je van Google toegedicht krijgt.
De heilige graal
En wat mensen vaak onderschatten is dat de concurrentie hevig is. Je bent niet de enige die een tekstschrijver in de arm neemt voor de inhoud van de website. Want iedereen wil graag die heilige graal: bovenaan staan in de zoekresultaten op alle zoekwoorden die er maar te verzinnen zijn. Zo dromen we met z’n allen verder en de enige die zich helemaal rijk lacht, is Google zelf.
De enige die zich helemaal rijk lacht, is Google zelf
De voornaamste reden voor het inschakelen van een tekstschrijver is het bieden van een aangename ervaring voor je webbezoekers. De teksten passen bij je onderneming, verstevigen je imago en zorgen ervoor dat mensen langer op je website blijven en – daar werken we samen aan – uiteindelijk iets kopen of contact opnemen.
Tekst is maar een onderdeel van je site
Da’s nog een flinke klus hoor, vergis je niet. Het is ook niet zo dat als ik vandaag teksten voor je schrijf, je morgen een omzetstijging ziet. Uiteindelijk is dat wel het plan natuurlijk, maar laten we ook realistisch blijven. Tekst is maar een onderdeel van je site en alle andere elementen spelen ook een rol. Als je echt grote ambities hebt, dan komt je webbouwer in beeld, je webhost, je fotografie, linkbuilding, je eigen activiteiten op andere sites en social media en zelfs je offline-activiteiten.
Een reëel beeld van wat webteksten kunnen betekenen
Ik zou willen dat het anders was, maar helaas, goede webteksten zorgen niet zomaar voor een toppositie in de zoekresultaten. Als je een reëel beeld wilt van wat wel en niet mogelijk is, neem dan contact met me op. Want behalve aan goede webteksten, kan ik je ook helpen aan inzicht in factoren die verder van belang zijn. En ik kan fictie en feiten voor je scheiden.