Als je wel eens hebt gezocht op wat SEO nu precies behelst, ben je misschien wel eens gestuit op de termen on-page SEO en off-page SEO. Tja, da’s lastig. Je wilt gewoon goed gevonden worden en nu blijken er niet één, maar twee soorten SEO te zijn…. Laat ik je geruststellen, het is niet moeilijk en eigenlijk ook heel logisch.
Het grootste probleem voor zoekmachines is het ontdekken van de meest relevante websites voor een zoekwoord of -beter- zoekterm. Ruwweg baseren ze hun ranglijst (wie staat bovenaan en wie vind je never nooit niet) op drie aspecten:
- de inhoud van je site
- de populariteit van je site bij andere mensen of websites
- de technische kwaliteit van je website
1. De inhoud van je site: on-page SEO
Als je vindbaar wilt zijn, moet je schrijven met de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Ja, dat klinkt logisch, maar bedrijven die me vragen voor on-page SEO hebben vaak niet eens zoektermen geformuleerd. ik schrijf wel vaker over on-page SEO, en zal dat in de toekomst ook nog doen, dus nu laat ik het er even bij. Heb je er nog niks over gelezen: het artikel over long tail SEO en short tail SEO, is een aardig begin.
Off-page SEO gaat over de volgende twee zaken.
2. Wie linkt er naar je: off-page SEO
Je site moet inhoudelijk in orde zijn, maar beter is het als je site (of je artikel) ook populair is. De manier van zoekmachines om dat te bepalen is het indexeren van links. Als een website als de NRC naar je linkt ben je spekkoper. Google ‘denkt’ dan dat je artikel heel relevant is voor het onderwerp en schiet je omhoog in de zoekresultaten.
In de praktijk betekent het dus dat je moet zorgen dat anderen -bij voorkeur toonaangevende sites- naar jou linken. Hetzelfde geldt voor links van andere bronnen, bijvoorbeeld die van social media.
Dat voor elkaar krijgen is een hele kunst. Want het gaat niet om iets als ‘linkruil’, dat is vreselijk achterhaald en leidt eerder naar een daling van je vindbaarheid dan naar een stijging.
Het heeft allemaal te maken met relevant zijn. Kwaliteit leveren. Dat kan een sitebeheerder ertoe bewegen om je artikel te plaatsen, inclusief link. Mocht je al vragen om een link, of om de mogelijkheid om een artikel te plaatsen, houd dan de kwaliteit in de gaten. Van het artikel uiteraard, maar ik bedoel in dit geval de site waarop je terecht komt. Dat is niet alleen voor je vindbaarheid van belang, maar ook -en vooral- voor je eigen reputatie.
Wil je weten welke sites er nu al naar je site linken, check dan je Google Analytics. daar staan niet alle links in, maar wel de links waarop zo nu en dan wordt geklikt. Altijd goed om te weten.
Wil je zien wat de ‘autoriteit’ van je site is én een overzicht van de links die je in de loop der tijd hebt verzameld (de zogeheten ‘backlinks’), probeer het dan eens bij Open Site Explorer.
3. Heb je alles technisch onder controle?
De techniek van je site is belangrijk. Als je je zoals ik veel richt op de content, wil je dat misschien wel eens over het hoofd zien. Natuurlijk moet je site geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Het aandeel bezoekers dat sites via een smartphone bezoekt, stijgt nog steeds en daarom is het voor Google een belangrijke voorwaarde bij het bepalen van de waardering voor je site.
Logisch gevolg daarvan is ook dat je site snel moet laden. Of dat lukt, kun je testen bij https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Of je vervolgens alle adviezen kunt opvolgen, hangt van je technische kennis af. Mij lukt het in ieder geval niet om een 100% score te halen. Maar dat schijnt voor experts ook een hele klus te zijn. Het is ook niet duidelijk hoezeer die (relatief kleine) snelheidswinst meetelt. Dat is een afweging tussen inspanning en (geschat) resultaat die je zelf moet maken.