Het is misschien wel de meest gestelde vraag: “Hoeveel kost het als je mijn (web-, brochure-, et cetera-) teksten schrijft? Dat snap ik wel, want ik wil zelf ook graag weten hoeveel geld ik kwijt ben als ik wat koop. Maar het wordt lastig als ik geen goede briefing krijg. Want hoe weet ik dan wat ik moet leveren?
De oplossing die sommigen daarvoor denken te vinden is een andere vraag: “Hoeveel vraag je per uur?” Dat is een listige vraag. En ik geef er eigenlijk nooit antwoord op. Het is namelijk een zoektocht naar het laagste uurtarief. En het is in mijn wereld nu eenmaal zo dat er mensen zijn die tekstschrijven als bijbaan hebben. Ze hebben een partner met een goed inkomen en zelf zijn ze al blij met wat zakgeld per maand. Dus werken ze voor 30 euro per uur. Of minder. Terwijl iedereen weet dat je als ZP’er je hoofd niet boven water kunt houden met zo’n uurtarief. Ik wil dat wel, dus als er uurtarieven op een rijtje worden gezet, leg ik het altijd af.
En er zit bij dat uurtarief natuurlijk ook een venijnig addertje onder het gras. Want een uurtarief zegt niets over over de uiteindelijke factuur die je krijgt:
Bovenstaande afbeelding is een fictief voorbeeld uiteraard. Maar denk niet dat dergelijke verschillen in uurtarief en in (gefactureerde) werktijd onzin zijn. Ik heb extremere voorbeelden (verschillen) meegemaakt.
Maar dit is dus wel de reden dat ik nooit zomaar een uurtarief afgeef. Ik maak altijd een offerte voor een afgeronde opdracht.
Belangrijk is wel dat zowel de opdrachtgever als ik weten waar we aan toe zijn. Vóór het begin van een opdracht, niet halverwege. Mijn advies aan opdrachtgevers is daarom:
- Wees duidelijk over wat je wilt en wat je verwacht. Geef een tekstschrijver de kans om een reële inschatting te maken van de aard van het werk, de inspanning en het eindresultaat (met andere woorden: zorg voor een goede briefing).
- Kies een tekstschrijver niet zomaar op basis van zijn tarief, maar spreek een prijs per opdracht af.