Op de verticale as zie je de CTR, de click trough rate: het percentage bezoekers dat daadwerkelijk op de link klikt en op je site belandt. Op de horizontale as zie je de positie in de zoekresultaten, van 1 tot en met 10.
De grafiek die je hierboven ziet, is gemaakt door Advanced Web Ranking, op basis van een onderzoek uit mei 2016. Ze hebben daar gekeken of het veel uitmaakt of je in de zoekresultaten van Google op plaats 1 of 2 staat. Of op 10. In dat laatste geval sta je nog steeds op de eerste pagina (heel belangrijk), maar je ziet dat het aantal kliks niks voorstelt in vergelijk met positie 1.
Sta je bovenaan, dan klikt gemiddeld tussen de 25 en 30 procent van de zoekende bezoekers op de link naar je site. Bij positie 3 is dat al gedaald naar ongeveer 15-17%. Dat relatief kleine verschil in positie bij de zoekresultaten kan je dus zomaar duizenden bezoekers per maand schelen. Het kost veel tijd en inspanning om je site op die eerste positie te krijgen -als dat al lukt- maar de grafiek maakt in één oogopslag duidelijk dat het de moeite waard is.
P.S. Als je op de site van Advanced Web Ranking kijkt, kun je nog wat meer details bekijken en bijvoorbeeld zien hoe de resultaten per branche en/of per jaar zijn. Voor de trend die je in de afbeelding hierboven ziet, maakt het overigens niet veel uit.