Het verschil tussen short tail SEO en long tail SEO

De begrippen short tail en long tail deden hun intrede op internet door het boek van Chris Anderson ‘The Long Tail‘, dat in 2006 verscheen. Zijn stelling daarin was dat je als internetwinkel schijnbaar eindeloos artikelen kunt verkopen die in de fysieke winkel allang uit het zicht zijn. Eenvoudig vertaald: je hoeft je niet per se op de hypes van vandaag te richten, maar je moet een archief opbouwen. Uiteindelijk zul je daarvan op termijn meer verkopen dan de concurrenten die alleen de top 10 noteringen in huis hebben.

long tail SEO
Hieronder leg ik uit dat je bij SEO meestal beter kunt kiezen voor
Long Tail. Het is goedkoper en je conversiekans is hoger.

SEO

Dat is inmiddels binnengedrongen in de wereld van SEO: short tail SEO en long tail SEO. En dat heeft weer te maken met het feit dat mensen niet meer zo vaak gebruik maken van zoekopdrachten die uit één woord bestaan. Om hun zoekresultaten te verbeteren gebruiken ze er 3, of 5, of 7. Van algemeen naar specifiek. In SEO-termen, van short naar long. Zoekwoorden zijn zoektermen geworden.

Zoekresultaten

Er zijn steeds minder mensen die zoeken naar een ‘copywriter’. Logisch, want ik kreeg op die zoekopdracht 16.300.000 resultaten. Da’s veel te veel. Bovendien krijg je alles wat met die schrijfkunstenaars te maken heeft. Van een bijna academische uitleg, tot cursussen en van vacatures tot stageplaatsen. Tot overmaat van ramp ook nog uit alle delen van de wereld.

Specifieker zoeken

Dus wat doen zoekende mensen tegenwoordig? Ze tikken er een woord bij. En nog een. Of een paar extra. Steeds specifieker, net zolang tot ze een lijst voor zich zien die ‘behapbaar’ lijkt. Dus copywriter wordt freelance copywriter en dat wordt weer freelance copywriter Deventer. En als dat niks wordt, roep je tegen je scherm: ‘Beste Google, ik zoek iemand die vandaag nog een advertentietekst voor me kan schrijven, maar die moet wel een beetje bij me in de buurt wonen!’

Overdreven? Ask Siri.

Als zoeker kun je er dus niks mee, met die generieke zoekwoorden, maar als SEO-schrijver ook niet. Om twee redenen:

  1. Als je weet dat mensen steeds specifieker zoeken moet je zorgen dat je teksten ook zo specifiek zijn. Als mensen zoeken op een hardhouten zwarte tuinstoel met leuningen, zijn dat de woorden die in je tekst moeten staan.
  2. Op pagina 1 staan bij Google met die generieke trefwoorden (dat wil iedereen, liefst bovenaan, kijk hier maar), is waanzinnig moeilijk, tijdrovend en kostbaar. Beter is het je op de long tail te richten, op zoektermen met vier of meer woorden.

Long tail SEO

De oplossing voor iedere website is dat je onderwerpen bedenkt die passen bij je bedrijf (ja, uiteraard), maar die ook worden gezocht. Dat laatste kun je uitvogelen, maar daar schrijf ik later nog wel eens over. Maar om even terug te komen op die tuinstoelen: je maakt dus niet een pagina over ’tuinstoelen’, maar over zwarte hardhouten tuinstoelen met leuningen. Gedetailleerd, deskundig, met zinnige inhoud, zowel voor de bezoeker van je website als voor de zoekmachines. Long tail SEO heet dat dus.